top of page
ירי בג'רזי סיטי (2019)
December 10, 2019
ג׳רזי סיטי
Ciudad
ארה״ב
País
2
Víctimas totales
Photo by Bryan Anselm for The New York Times

ירי בג'רזי סיטי (2019)

שני יהודים נהרגו בהתקפה אנטישמית בג'רזי סיטי, ארצות הברית, 10 בדצמבר 2019

הירי בשוק הכשר בג'רזי סיטי, שגרם למותם של ארבעה בני אדם, הדגיש את החשש הגובר מאלימות אנטישמית ופשעי שנאה בארצות הברית.

הירי בג'רזי סיטי ב־10 בדצמבר 2019 היה פרק אלימות מזעזע שכוון במיוחד כלפי הקהילה היהודית, והותיר סימן בל יימחה של אבל ופחד. מעשה הטרור הזה לא רק גבה חיים חפים מפשע אלא גם הגביר את החששות מפני עליית האלימות האנטישמית ופשעי השנאה בארצות הברית.


רקע כללי:


ג'רזי סיטי, אזור עירוני מגוון בניו ג'רזי, שימש ביתה של קהילה יהודית אורתודוקסית צומחת. האזור סביב מרטין לותר קינג דרייב, שבו אירע הפיגוע, אוכלס יותר ויותר על ידי חברי הקהילה היהודית, שהקימו בו עסקים ובית כנסת. קהילה זו, כמו רבות אחרות ברחבי הארץ, ביקשה לממש את אמונתה ותרבותה בשלום.


פרטים על הפיגוע:


האירוע התרחש בסופרמרקט JC הכשר, מוסד מרכזי של הקהילה היהודית המקומית, המספק לא רק מצרכים אלא גם מרחב קהילתי. התוקפים, שזוהו כדייוויד נ' אנדרסון ופרנסין גרהם, הונעו מאמונות אנטישמיות ומשנאת שלטונות אכיפת החוק. הם הגיעו למקום ברכב גנוב מצויד במטען צינור ובכלי ירייה.


התוקפים החלו לירות לעבר החנות, והחל קרב יריות ממושך עם רשויות החוק. בתוך החנות, שלושה עוברי אורח איבדו את חייהם באופן טרגי. התקיפה נמשכה מספר שעות, ויצרה סצנה כאוטית ומפחידה אשר הסתיימה במותם של שני התוקפים בקרב היריות שהתפתח עם המשטרה.


הקורבנות של מעשה האלימות חסר ההיגיון הזה היו:

מינדי פרנץ: אם בת 31 ורעייתו של בעל החנות. היא ניהלה את החנות בזמן הפיגוע. מותה הותיר את הקהילה מטלטלת, שכן היא הייתה ידועה בטוב ליבה ובמסירותה למשפחתה ולקהילתה.


משה דויטש: תלמיד רבנות בן 24 שביקר בחנות. תואר כאדם מסור ואדיב, מותו בטרם עת היה אובדן הרסני למשפחתו ולקהילה היהודית בכללותה.


דאגלס מיגל רודריגז: עובד חנות בן 49 מאקוודור. הוא עבד בחנות כדי לפרנס את משפחתו. גבורתו במהלך הפיגוע צוינה כאשר הוא עזר ללקוח לברוח, מעשה חסר אנוכיות שעלה לו בחייו.

בעקבות המתקפה החל זרם של צער וסולידריות מרחבי ג'רזי סיטי ומחוצה לה. נערכו משמרות זיכרון והוקמו אנדרטאות לזכר הקורבנות, ונשמעה קריאה מחודשת להתמודד עם האיום הגובר של אנטישמיות ופשעי שנאה. האירוע שימש תזכורת כואבת לצורך בערנות ובאחדות נגד השנאה, והדגיש את חשיבות החוסן הקהילתי אל מול טרגדיות מסוג זה.

ֿ

הירי בג'רזי סיטי משמש עדות קודרת להשלכות של שנאה וקנאות. זוהי קריאה לפעולה בעבור יחידים וקהילות בכל מקום לפעול למען עולם שבו בני ובנות כל הדתות יכולים לחיות ללא חשש מפני אלימות כזו.

bottom of page